verpakkingen en emotie

Een goede verpakking creëert een juiste emotie. Dit weten we eigenlijk al langer maar nu is het zeker, we kiezen een product/ verpakking niet alleen op kleur.

Ons brein zit complex in elkaar, als je aan iemand vraagt of ze een verpakking mooi vinden krijg je vaak een ja of nee. Maar waarom vinden we een verpakking wel of niet mooi? 

 

Naast je eigen smaak heeft dit voornamelijk te maken met het onbewuste brein. Een voorbeeld is bijvoorbeeld gezonder eten en afvallen. Dit willen veel mensen bewust doen maar lukt het vaak niet helemaal. Dit gebeurd omdat je hersenen emotie en gevoelens belangrijker vind dan aan feiten. Als jij iets lekker vind roept dat in je hersenen geluk, blijdschap en lust op en als jij iets niet lekker vind het tegenovergestelde. Deze emoties roep je niet bewust op maar vaak onbewust, over je onbewuste brein heb je dan ook bijna geen controle. 

 

Steeds meer merken maken gebruik van neuromarketing. neuromarketing onderzoekt wat het onbewuste brein doet bij een verpakking en reclames. Een goed voorbeeld is hiervan Unox rookworst, we weten allemaal dat Unox goed verkoopt maar wat zie je nou in de reclame op de tv? Een belevenis: een gezin aan tafel, kou en stamppot. totaal duurt de reclame 30 seconde maar de rookworst is maar 4 seconde in beeld. Als jij dan voor het schap staat en een rookworst moet uitzoeken, onbewust denk je aan de reclame: samen met je gezin gezellig aan tafel. Dit geeft verschillende emoties en daarnaast is Unox een goed merk dus ook nog is vertrouwd. 

Kort om.. Een positieve emotie bij een product zorgt er voor dat de consument het koopt. 

 

Dit werkt allemaal het zelfde bij de verpakking, hiervoor zijn Apple en Rituals een heel goed voorbeeld. Deze 2 merken maken bijna geen reclame en toch zijn ze heel bekent en groot geworden. Deze merken maken niet alleen een emotie bij mensen los maar zijn ook onderscheidend in de verpakking en dus ook in het schap. 

 

Nou weten we ook dat je niet al je verpakkingen volledig op zijn kop moet gooien. Mensen houden namelijk ook niet van veranderingen. Denk hierbij aan tropicana dranken, dit merk had zijn verpakking volledig veranderd en hierdoor verloor het bedrijf 20% omzet.

 

Verandingen in je verpakkingen zijn goed maar niet alles in één keer. Verander je verpakking om het jaar een beetje zo blijf je vernieuwen en raakt de consument niet in paniek. ;)

 

Bron: verpakken magazine juni 2018

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.